• Er zijn drie voedingspiramiden. De voedingspiramide voor volwassenen, jongeren 4-18 jaar en voor zwangerschap(wens) & borstvoeding.

    Elke laag van de voedingspiramide geeft aan hoeveel je van welke voedingsmiddelen kunt gebruiken als je op een natuurlijke manier je lijf en gewicht in balans wil brengen en houden.

    De aangegeven hoeveelheden zijn een richtlijn om ‘gemiddeld’ dagelijks te gebruiken.

    Groente, fruit, zuivel, olie en vet, noten en zoetmiddelen gebruik je waarschijnlijk dagelijks.De hoeveelheden die staan aangegeven in de lagen: volkoren graanproducten, knollen, vlees, vis, gevogelte, wild en ei en peulvruchten zul je een aantal keer per week eten. De ene dag bijvoorbeeld aardappelen, een andere dag rijst en weer een volgende dag iets uit de peulvruchten groep zoals bruine bonen. Het gaat erom dat je in één week ongeveer de aangegeven hoeveelheden binnenkrijgt. Op die manier krijg je alles binnen wat je nodig hebt voor een goede gezondheid! Hierover lees je meer bij de betreffende voedingspiramiden.

  • Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven willen zo gezond mogelijk eten voor hun kindje. De Voedingspiramide bij Zwangerschap(wens) & Borstvoeding is toegespitst op de behoefte van de vrouw die zwanger is (of wil worden) laat in één oogopslag zien wat en hoeveel hiervoor dagelijks nodig is. Aan de linkerkant staan de hoeveelheden die je nodig hebt tijdens het 1e trimester en als je de wens hebt om zwanger te worden. De hoeveelheden die je nodig hebt nemen toe per trimester. Aan de rechterkant staan de hoeveelheden die je nodig hebt in het 3e trimester van je zwangerschap en als je borstvoeding geeft.Voeding heeft een grote invloed op de (kans op) zwangerschap en de ontwikkeling van de baby. Al in de baarmoeder wordt het kindje als het ware ‘geprogrammeerd’ voor de rest van het leven. Ook tijdens de borstvoeding blijft de voeding van de moeder essentieel voor de ontwikkeling van het kind.

     

     

  • Kinderen en jongeren in de groei hebben vaak meer voedingsstoffen nodig dan een volwassenen. De voedingspiramide voor 4-18 jaar laat in één oogopslag zien wat en hoeveel dagelijks nodig is voor een gezonde voeding voor kinderen en jongeren. Als je vier jaar oud bent heb je de hoeveelheden nodig die aan de linkerkant van de voedingspiramide staan. Aan de rechterzijde vind je de hoeveelheid die je nodig hebt als je 18 jaar oud bent. Met het klimmen van de jaren eet je steeds iets meer. Lekker en gezond groot groeien, dat kan met de Voedingspiramide voor 4-18 jaar.

    De voedingspiramide 4-18 jaar gaat uit van een pure, natuurlijke en onbewerkte voeding. Omdat deze meer voedingsstoffen levert, die juist zo hard nodig zijn. Eten volgens de voedingspiramide is arm aan onnodige toevoegingen, zout en resten van bestrijdingsmiddelen! Gewoon natuurlijk: zonder teveel zout, toegevoegde suiker en E nummers:

     

  • De voedingspiramide is er voor iedereen die op een natuurlijke manier zijn lijf en gewicht in balans wil houden.

    Elke laag van de voedingspiramide geeft aan hoeveel je van welke voedingsmiddelen kunt gebruiken als je echt gezond wilt eten.  De aangegeven hoeveelheden zijn een richtlijn om ‘gemiddeld’ dagelijks te gebruiken.

    Groente, fruit, zuivel, olie en vet, noten en zoetmiddelen gebruik je waarschijnlijk dagelijks.De hoeveelheden die staan aangegeven in de lagen: volkoren graanproducten, knollen, vlees, vis, gevogelte, wild en ei en peulvruchten zul je een aantal keer per week eten. De ene dag bijvoorbeeld aardappelen, een andere dag rijst en weer een volgende dag iets uit de peulvruchten groep zoals bruine bonen. Het gaat erom dat je in één week ongeveer de aangegeven hoeveelheden binnenkrijgt. Op die manier krijg je alles binnen wat je nodig hebt voor een goede gezondheid! Daarnaast heeft de voedingspiramide 6 aandachtspunten, zoals onderaan aangegeven.

Frequently asked questions

Bij je warme maaltijd eet je elke dag een ruime portie groenten: dit is 4 opscheplepels of 200 gram gare groenten. Tomaat of paddenstoelen tellen ook mee met je groenten. Dus wat gebakken champignons erbij is al snel 100 gram groente extra.
Bij je lunch kun je kiezen voor wat rauwkost, dit kan ook een stuk komkommer, een paar wortels, wat reepjes paprika of een tomaat zijn. Dat kun je ook als tussendoortje nemen.
Maak eens zelf een groentensoepje, makkelijk met een (groente-) bouillonblokje en een flinke hoeveelheid (diepvries-) soepgroenten erin.
Groentesapje: zelf maken met de sapcentrufuge of kant en klaar kopen, kies wel een zonder toegevoegd zout!


Als je een allergie hebt vallen er soms producten uit de piramide uit. In dit geval valt er een hele laag uit, dan zul je uit andere lagen van de voedingspiramide meer, vervangende, producten moeten gebruiken.
In het boek voedingspiramide zijn bij de alle recepten allergieinformatie opgenomen en staan suggesties voor alternatieven.
Een diëtist kan je verder helpen een volwaardige voeding samen te stellen. Via deze link vind je de adressen van de  diëtisten die met de voedingspiramide werken.


De voedingspiramide bevat 12 lagen, met 12 verschillende voedingsgroepen, dit zijn er meer dan in de meeste piramides en schijf van 5. In de voedingspiramide zijn verschillende groepen uitgesplitst, daardoor is er een aparte plek voor bijvoorbeeld peulvruchten, granen, en knollen. Dit om te laten zien dat al deze voedingsmiddelen, andere, waardevolle voedingsstoffen leveren en daarom juist een plek hebben in een gezonde voeding.
Daarnaast zijn in de voedingspiramide duidelijk aanbevolen hoeveelheden opgenomen, daarmee krijg je als je eet volgens  de voedingspiramide alle voedingsstoffen  binnen die nodig zijn voor het behouden van een goed gewicht en een goede gezondheid.


Als je elke dag precies eet zoals de voedingspiramide aangeeft krijg je alle voedingsstoffen en ook vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt. We weten allemaal dat je wel eens een dag hebt waarin je niet zo goed eet als je wel zou willen. Een multi kan ervoor zorgen dat je elke dag  ruim voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt!
Een multi kan overigens gezonde voeding nooit vervangen, dat blijft het belangrijkste. een multi kan er wel voor zorgen dat eventuele tekorten, waar nodig, worden aangevuld en je optimaal wordt voorzien in alle vitaminen en mineralen.
Bij ziekte, medicijngebruik, zwangerschap, voor sporters, ouderen, kinderen en mensen met een donkere huidskleur heb je mogelijk meer vitaminen of mineralen nodig. meer uitleg hierover vind je in het boek, voedingspiramide of raadpleeg hiervoor een deskundig arts, orthomoleculair diëtist of therapeut.  


Eten volgens de voedingspiramide levert je alles wat nodig is voor een optimale gezondheid en vitaliteit. De voedingspiramide is geen dieet. Het kan wel zijn dat je afvalt als gevolg van een normalisatie van je eetpatroon.


De voedingspiramide is gemaakt in samenwerking met het Netwerk Orthomoleculair Diëtisten (NOD). Orthomoleculaire voeding staat voor een natuurlijke, zo min mogelijk bewerkte voeding. Als de voeding niet toereikend is voor uw gezondheid kan de orthomoleculair diëtist u adviseren op het gebied van voedingssupplementen. De diëtisten van het netwerk zijn vertrouwd met de voedingspiramide.